پری کرونایتیس چیست

پری کرونایتیس چیست ؟ : دندان عقل جز دندان های آسیای سوم است . این دندان ها جز آخرین دندان های دوره بزرگسالی هستند . گاهی اوقات دندان عقل به دلیل اینکه ، فضای کافی برای رشد در داخل دهان ندارد ، بخاطر همین از بافت لثه خارج شده و در این صورت هم به دندان های مجاور آسیب می رساند و از آنجایی که تمیز کردن این دندان ها هم مشکل است دچار پوسیدگی می شود .

از آنجایی که دندان های عقل باعث بروز مشکلاتی در داخل دهان و دندان می شوند ، اکثر دندانپزشکان توصیه می کنند ، که قبل از بروز درد و ناراحتی بهتر است ، کشیده شوند .

پری کرونایتیس

پری کرونایتیس :

به التهاب بافت لثه ای دندان عقل ، پری کرونایتیس گفته می شود . دندان عقل در اکثر موارد نهفته می باشد . و در اثر تجمع مواد غذایی در زیر آن و حضور میکروبها در زیر آن التهاب بافت لثه ای دندان عقل و یا همان پری کرونایتیس بوجود می آید. در صورت بروز چنین حالتی ، توصیه بر این است ، که دندان عقل مقابل این دندان را خارج کرد تا از التهاب دندان فعلی کم شود و بهتر است ، از دهانشویه و آنتی بیوتیک استفاده کرد تا این التهاب کاملا برطرف شود .

بیماری التهاب لثه یا همان پری کرونایتیس ، از لحاظ بالینی به دو گروه حاد و مزمن تقسیم بندی می شود. پری کرونایتیس حاد ، معمولا به صورت ناگهانی به وجود می آیدو علائمی چون : عفونت، طعم نامطلوب و بوی نامطبوع در دهان، درد، التهاب و تب را به همراه دارد . ولی پری کرونایتیس مزمن، اغلب با التهاب خفیف و طولانی مدت همراه است وعلائم خفیف تری دارد .

بیماری پری کرونایتیس به بهداشت دهان و دندان مربوط می شود ، و علت اصلی پیدایش و ایجاد بیماری پری کرونایتیس یا همان التهاب لثه ، تجمع باکتری ها و باقی مانده های غذایی در زیر شیار لثه و دندان در حال رویش است .

پری کرونایتیس بایستی به موقع درمان شود ، چرا که در صورت عدم درمان ممکن است باعث پیدایش عفونت شدید شود ، که این عفونت در صورت و گردن پخش می شود .

برای درمان پری کرونایتیس استفاده از دهان شویه مناسب مانند دهان شویه هالیتا وی وان، توصیه می شود .. همچنین بهتر است از روش های تخصصی پاک سازی و آنتی بیوتیک برای درمان استفاده شود. اگر برخی از بیماران به پری کرونایتیس حاد مبتلا باشند ، در این صورت یکسری انجام یکسری از اقدامات تخصصی دندانپزشکی از جمله جراحی برای برداشتن بافت لثه قرار گرفته بر روی دندان (اپرا کولکتومی) و یا کشیدن دندان عقل لازم و ضروری است .