دیابت و دندانپزشکی

دیابت و دندانپزشکی : بیماری دیابت بر روی چشم‌ها، اعصاب، کلیه‌ها، قلب و سایر اندام‌های اصلی بدن تأثیر می‌گذارد. همچنین این بیماری اثرات بسیار نامطلوبی بر دهان و دندان دارد . در واقع بیماری دیابت یکی از انواع بیماری هایی است ، که در صورت ابتلا به آن دهان و دندان بیشتر در معرض آسیب قرار می گیرد ، و این بیماری می تواند ، به بروز و شیوع تظاهرات دندانی منجر شود . رعایت بهداشت دهان و دندان ، مراجعه ی منظم به دندانپزشک ، جهت پاکسازی دهان و دندان ، به منظور کاهش میانگین سطح قند خون توصیه می شود . رعایت بهداشت دهان و دندان در بیماران مبتلا به دیابت نسبت به افراد معمولی اهمیت زیادتری دارد .

دیابت و دندانپزشکی

دیابت و دندانپزشکی : افراد مبتلا به بیماری دیابتیکی بایستی قبل از درمان های پریودنتال به موارد خاصی توجه داشته باشد . بیماری دیابت دارای دونوع اصلی می باشد ، که عبارتند از : دیابت نوع I Tape ، قبلا به این نوع دیابت ، دیابت وابسته به انسولین گفته می شد . دیابت نوع ۲ ، Type II می باشد ، که قبلا به این نوع دیابت ، دیابت غیر وابسته به انسولین گفته می شد. در طول قرن گذشته ، برای درمان دیابت و کمتر کردن مشکلات ناتوان کننده ناشی از این بیماری ، تلاش زیادی انجام شده است. بیماران نیز از طریق رژیم غذایی، عوامل خوراکی ودرمان با انسولین ، به شکل دقیق تر سطح گلوکز خون خود را تنظیم می کنند .

ممکن است دندانپزشک نتواند ، وجود بیماری دیابت را تشخیص دهد ، به عبارتی علائم داخل دهانی دیابت تشخیص داده نشود و یا بیمار کنترل ضعیفی روی بیماری دیابت خود داشته باشد . در این صورت دندانپزشک بایستی تاریخچه ی پزشکی او را به طور کامل دریافت کند ، از جمله ی علائم کلاسیک و شایع بیماری دیابت میتوان بهPolydipsia تشنگی مفرط ، polyuria ادرار زیاد و polyphagia گرسنگی مفرط ، اغلب همراه با کاهش وزن وهم زمان وبی دلیل اشاره کرد.

اگر بیمار هر یک از این علائم ویا نشانه ها را داشت ویا پزشک معالج در حد بالایی به بیماری دیابت مشکوک بود ، در اینصورت بررسی های بیشتری از طریق مطالعات لابراتواری ومشاوره پزشکی مورد نیاز انجام خواهد شد .

در صورتی که وجود دیابت تشخیص داده نشود ویا دیابت با کنترل ضعیف باشد ، در اینصورت درمان های پریودنتال از موفقیت محدودی برخوردار خواهند بود .

اگر بیماری به داشتن بیماری دیابت مشکوک باشد و این بیماری تشخیص داده نشده باشد ، چه اقداماتی بایستی انجام شوند:

• بایستی با پزشک معالج بیمارمشورت کرد .
  • آنالیز تست های لابراتواری (BOX2-38)قند خون ناشتا Fasting )(blood glucose ، قند اتفاقی( casual glucose ) وقند خون پس از صرف غذا ( postprandial glucose )
  • از عفونت های orofacial یا عفونت های شدید دندانی ممانعت کرد و تا زمان تشخیص بیماری درمان های اورژانسی را انجام داد .
  • اگر وجود بیماری دیابت در فرد تشخیص داده شود ، قبل از اینکه درمان های پریودنتال شروع شود ، کنترل سطح گلوکوز اتفاقی غیر ناشتا ، یک نمای مقطعی (snapshots ) از غلظت گلوکز خون را صرفا در زمانی که خون گرفته می شود ، به دست می دهد.

تست اولیه ای که برای ارزیابی کنترل گلوکز خون در یک فرد دیابتیک انجام می شود. در مورد کنترل طولانی مدت گلوکز خون هیچ اطلاعاتی را به دست نمی دهد .

در بیماران دیابتیکی ، عفونت پریودنتال کنترل قند خون را سخت تر می کند و عفونت باید سریعا و به طور کامل درمان شود . بیمارن دیابتیک که به پریودنتیت مبتلا هستند ، باید برای بهداشت دهان ودبریدمان مکانیکی برای حذف فاکتورهای موضعی ، تحت آموزش قرار بگیرند . درمان های نگهدارنه منظم برای این بیماران بسیار حائز اهمیت است .

یکی از شایع ترین مشکلاتی که ممکن است ، در مطب دندانپزشکی یا کلینیک دندانپزشکی ، برای بیماران دیابتی دریافت کننده انسولین پیش بیاید ، کاهش علامتی گلوکز خون یا هیپوگلیسمی می باشد.

در کلینیک دندانپزشکی دنتیست ایران ، متخصصین ما انواع درمان های دندانپزشکی را برای همه ی بیماران ارائه می دهند . در صورتی که شما تمایل به درمان دندانپزشکی دارید ، می توانید ، به کلینیک ما مراجعه کنید . در صورتی که مراجعه کننده ای مبتلا به بیماری دیابت باشد ، دندانپزشکان یکسری نکاتی را به آن ها توصیه می کنند ، که این نکات عبارتند از :

• بیمار بایستی به طور دقیق ، با کنترل بیماری دیابت آشنا باشد . و در طی هر جلسه ی که به دندانپزشک مراجعه می کند ، شرایط خود را توضیح دهد .
  • بیمار قبل از شروع درمان های پریودنتال ، شرایط خود را به طور کامل به دندانپزشک گزارش کند .
  • ممکن است ، قبل از شروع درمان و انجام عمل جراحی ، در زمانبندی وعده های غذایی و میزان مصرف انسولین تغییراتی ایجاد شود .
  • در صورتی که سطح قند خون بیمار نامناسب باشد ، بهتر است که ، درمان های غیر اورژانسی به تعویق بیفتد . ولی یکسری درمان ها چون عفونت حاد دهان مانند آبسه باید هرچه زودتر درمان شود .
  • در افرادی که مبتلا به دیابت کنترل شده هستند ، معمولا مشکل خاصی وجود ندارد ، و می توان درمان پریودنتال یا عمل جراحی دندان را می‌توان در مطب دندان‌پزشک انجام داد. با این حال ، در نظر داشته باشید، که در افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند ، ممکن است درمان دندانپزشکی طولانی تر باشد . و بایستی بعد از درمان دندانپزشکی و عمل جراحی یکسری مراقبت هایی را انجام داد .
  • بعد از درمان موفقیت آمیز عفونت ایجاد شده ، اکثرا کنترل سطح قند خون برای بیمار راحت تر می شود .

متخصصین ما در کلینیک دندانپزشکی دنتیست ایران ، همواره آماده ی پاسخگوئی به سوالات شما در مورد خدمات دندانپزشکی ارائه شده برای بیماران دیابتی هستند ، شما می توانید .