دندان سایش یافته

دندان سایش یافته سایش یافتگی دندان : دندان سایش یافته زمانی بروز می کند که دندان یا به همدیگر سایش یابند. زمانی که دندان ها سایش میابند بیش از قبل مستعد پوسیدگی و تخریب می شوند. علت های متعددی برای اتفاق افتادن دندان سایش وجود دارد که ما به برخی از آنها اشاره می کنیم.

دندان سایش یافته

یکی از علت ها دندان سایش یافته Abrasion می باشد که بریدگی V شکل می باشد.

یکی دیگر از عوامل می تواند دندان قروچه باشد.

روش های درمانی مختلفی نیز برای این نوع بیماری وجود دارد که توسط دندانپزشک در کلینیک دندانپزشکی تشخیص داده شده و تجویز می شود سپس بیمار در کلینیک توسط دندانپزشک مورد معالجه قرار میگیرد.

دندان های سایش یافته

با ساییده شدن مینای دندان دندان ها رفته رفته حساس شده و مستعد پوسیدگی می شوند، علت های مختلفی برای بروز دندان های سایش یافته وجود دارد و همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم یکی از علت ها دندان سایش یافته Abrasion می باشد که بریدگی V شکل می باشد، این مورد در اثر نیروهای مکانیکی مانند موارد زیر ایجاد می شود:

• محکم کشیدن دندان به تنهایی
  • با خمیر دندانهای ساتیره
  • از مسواک های دارای موهای زبر ، امروزه مسواکهای سخت یا Harتجویز نمی گردد و کاملا منسوخ شده می باشند.
  • جویدن مداد یا یخ
  • پرسنیگرلب یا زبان علتهای دیگر ایجاد در این پدیده می باشند .

از دلایت مختلف دندای های سایش یافته Erosien می باشد که معمولا به شکل بریدگی بشقابی شکل می باشد، با حل شدن شیمیایی این مورد در وحله اول درمان میگردد حل شدن شیمایی مانند نوشیدن مداوم و مستمر مواد اسیدی مانند نوشابه های گازدار ( که حاوی اسید سیتریک می باشند ) ، آب میوه های دارای اسید سیتریک یا رفلکس دستگاه گوارش و معده که این مورد حالت تهوع در بیمار ایجاد می کند. این مواد و این نوشیدنی ها به خاطر داشتن مواد اسیدی بر روی دندان اثر Erosien گذاشته و Erosien اتفاق می افتد.

از علت های متعدد سایش دندان مسئله ایدیوپاتیک می باشد که با اصطلاح Abfraction شناخته می شود. این مورد نیز همانند علت های دیگر توسط دندانپزشک در کلینیک دندانپزشکی تشخیص داده می شود. ایدیوپاتیک در اثر نیروهای شدید الکفرالی ، خمش در ناحیه طوق دندان بروز می کند. با ترک های ریز در مینای نازک در ناحیه الکزرالی تر از محل اتصال آغاز گردیده و با سایش ناشی از مسواک زدن شدت بیشتری می گیرد. بریدگی ها و شکست های رخ داده شده در مینا و همچنین ترک خوردگی های ایجاد شده در مینا حالت پیشرونده داشته و با گذشت زمان در صورت عدم حذف عامل ایجاد کننده این موارد ذکر شده وسعت بیشتری خواهند گرفت.

سایش دندان علت دیگری نیز با عنوان Ahrition دارد با کاهش تدریجی مینای دندان این اتفاق روی می دهد و دندانپزشک با معاینه بیمار در کلینیک دندانپزشکی این مسئله را تشخیص می دهد و اقدام به درمان آن با تجویز روش درمان خاص می نماید. نکته جالبی که در این علت وجود دارد این است که امکان دارد با صحبت کردن و خوردن غذا نیز Ahrition اتفاق می افتد اما نگران ساییده شدن زیاد و بیش از حد نرمال نباشید. یکی از بارزترین عوامل ایجاد این مورد دندان قروچه یا براکسینرم ( به هم فشردن با نیروهای زیاد موجود در دو فک بالا و پایین به همدیگر ). براکسینرم بیشتر در طول شب به دلیل مختلف اتفاق می افتد و همین علت اصلی عدم آگاهی بیمار از ساییده شدن دندان های خود می باشد.

دندانپزشک در کلینیک دندانپزشکی با مشاهده وضعیت دندان ها و گرفتن شرح حال از بیمار با توجه به نوع تشخیص خود روش های درمانی مختلفی نیز می تواند ارائه داده و شروع به درمان بیمار نماید. چنانچه ناحیه دارای نقص پوسیدگی باشد ضروری است که مورد درمان و ترمیم قرار گیرد. استفاده از چسب عالی یا اصلاح خقیف ناحیه مورد نظر ( سنمتوپلاستی ) کاربرد فراوانی دارد. چنانچه ناحیه دارای التهاب لثه باشد مثلا گیر پلاک ، ناحیه بایستی مورد ترمیم قرار گیرد. چنانجه ترمیم صورت نگیرد التهاب لثه در طول زمان پیشروی خواهد داشت.

چنانچه زیبایی ناحیه اهمیت زیادی و جایگاه خاصی در زیبایی داشته باشد ترمیم آن لازم و ضروری خواهد بود مخصوصا اگر در ناحیه قدامی باشد. چنانچه ناحیه دارای بریدگی یا حساسیت بیش از حد باشد با استفاده از عوامل اتصال یابنده به عاج یا حساسیت زدا می توان اقدام به ترمیم کرد. چنانچه ناحیه دچار بریدگی بسیار بزرگ و بیش از حد و عمیق شده باشد امکان دارد استحکام دندان در ناحیه طوق به خطر افتد در این صورت می توان با ترمیم وسیع ناحیه اقدام به مستحکم کردن دندان نموده و زیبایی ناحیه را تامین کرد.

کلینیک تخصصی دنتیست ایران ارائه دهنده بروزترین خدمات دندانپزشکی در کشور اماده خدمت رسانی به مردم عزیز می باشد . فعالیت های ما در زمینه ارتودنسی , ایمپلنت دندان , لمینت دندان , منظم سازی دندان های نامرتب , بلیچینگ دندان و …می باشد . برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت خدمات کلینیک دندانپزشکی دنتیست ایران می توانید با مشاورین و متخصصین ما تماس گرفته و از مشاوره و راهنمایی رایگان برخوردار شوید .